آشنایی با مکانیک کوانتومی نوشته گریفیث

در این نوشته قصد داریم کتابی از مکانیک کوانتومی در سطح کارشناسی معرفی کنیم. کتاب ” آشنایی با مکانیک کوانتومی نوشته گریفیث” یک کتاب بسیار روان و ارزشمند برای دانشجویان دوره کارشناسی فیزیک است که تمامی سرفصل های وزارت علوم را پوشش می دهد. ویژگی بارز کتاب مکانیک کوانتومی گریفیث وجود مثال های حل شده و تمرین های فراوان است که خواننده را تا بالاترین سطح درک مطلب پیش می برد. در اینجا ویراست دوم نسخه لاتین این کتاب را برای دانلود قرار داده ایم. این کتاب به فارسی ترجمه شده و با ترجمه دکتر حمیدرضا مشفق، سعید واشهری و فرشاد نژادستاری به وسیله انتشارات نشر دانشگاهی به چاپ رسیده است.

 

آشنایی با مکانیک کوانتومی نوشته گریفیث

آشنایی با مکانیک کوانتومی نوشته گریفیث

 

ویژگی ها

از ویژگی ها بارز این کتاب، همانطور که گفته شد، وجود تمرین ها و مسائل حل شده بسیار می باشد. در کنار این ویژگی نباید از نثر روان و بی تکلف کتاب نیز غافل شد. دیوید گریفیث یکی از برترین نویسندگان کتاب های آموزشی فیزیک در سطح مقدماتی است و از کتب بسیار معروف او می توان به “آشنایی با الکترودینامیک” و “آشنایی با ذرات بنیادی” اشاره کرد. نثر روان و بیان ساده دیوید گریفیث در کنار شوخ طبعی های او در نوشتار خواننده را با خود در کتاب همراه می کند. همچنین در این کتاب مختصری نیز به پارادوکس EPR و نامساوی بل از دیدگاه مفهومی پرداخته شده است.

معایب

از معایب کتاب مقدمه ای بر مکانیک کوانتومی نوشته گریفیث  می توان به سطح پایین محاسبات ریاضی این کتاب در مقایسه با کتب مرجعی همچون کتاب گاسیوروویچ یا کوهن اشاره کرد. در این کتاب اصلا نشانی از فرمول بندی کت و برا یا نمایش ماتریسی کت های حالت دیده نمی شود و تماما به مکانیک موجی پرداخته شده است. از این لحاظ شاید این کتاب در سطحی پایین تر به نسبت سایر کتاب های مرجع قرار بگیرد اما مسائل حل شده فراوان در کنار تمرکز بر روی آموزش عمیق مفاهیم این نقص سطج پایین ریاضیات در این کتاب را پوشش داده است و کتاب آشنایی با مکانیک کوانتومی نوشته گریفیث را به کتابی با ارزش برای تدریس آکادمیک تبدیل کرده است.

 

پیشنهاد ما

اگر در حال گذراندن درس مکانیک کوانتومی کارشناسی هستید یا در حال آماده شدن برای کنکور کارشناسی ارشد، ما اکیداً توصیه می کنیم این کتاب را حتما مطالعه کنید و تمام مسائل حل شده و پرسش ها و تمرین های آن را با دقت حل کنید. به طور کلی در روند آموزش فیزیک و ریاضیات، حل تمرین نقش بسیار بزرگی دارد. از برای جبران سطح پایین ریاضیات در این کتاب توصیه می کنیم حتما از کتب مکملی مانند گاسیوروویچ و کوهن استفاده کنید. من به شخصه مطالعه فصل دوم از جلد اول کتاب مکانیک کوانتومی نوشته کوهن را پیشنهاد می کنم.

 

دانلود نسخه لاتین کتاب آشنایی با مکانیک کوانتومی گریفیث

Griffiths, David (2004). Introduction to Quantum Mechanics (2nd ed.)

خلاصه مکانیک کوانتومی گریفیث

اعضای درگاه فیزیک ایرانیان خلاصه ای از این کتاب را برای علاقمندان آماده کرده اند که می توانید با قیمتی نازل از پیوند زیر تهیه کنید.

 

خلاصه‌ای از مکانیک کوانتومی گریفیث