مدار حرکت تلسکوپ جیمز وب به دور خورشید

تلسکوپ فضایی جیمز وب مانند تلسکوپ فضایی هابل در مداری به دور زمین نمی‌چرخد. این تلسکوپ در مداری به فاصلۀ یک و نیم میلیون کیلومتر از زمین، به دور خورشید می‌چرخد. می‌توانید در تصویر زیر مکان تلسکوپ جیمز وب را ببینید.

موقعیت زمین نسبت به خورشید

موقعیت زمین نسبت به خورشید

موقعیت جیمز وب نسبت به زمین

موقعیت جیمز وب نسبت به زمین

 

نقطه‌ای که تلسکوپ نسبت به زمین و خورشید در آن قرار دارد را نقطۀ لاگرانژی دوم یا L2 می‌نامند.

 

نقاط لاگرانژی زمین و خورشید

نقاط لاگرانژی زمین و خورشید

 

در این نقطه نیروهای گرانشی زمین و خورشید به طور تقریبی در تعادل قرار می‌گیرند و یک مسیر مداری پایدار برای تلسکوپ جیمز وب فراهم می‌کنند. در ویدیوی زیر می‌توانید این مسیر مداری را مشاهده کنید.

 

همان‌طور که در تصاویر و ویدیو مشخص است فاصلۀ جیمز وب از خورشید، بیشتر از فاصلۀ زمین از خورشید است. بنابراین انتظار داریم که دورۀ گردش آن به دور خورشید بیشتر از یک سال باشد. اما قرار گرفتن در نقطۀ L2 از همین نظر حائز اهمیت است. برآیند نیروهای وارد بر تلسکوپ فضایی جیمز وب از طرف زمین و خورشید، آن را در گردش به دور خورشید همراستا با زمین نگاه می‌دارد. بنابراین زمانِ دور گردش آن به دور خورشید با زمین برابر است، یعنی یک سال. در این نقطه، تلسکوپ جیمز وب همراه با حفاظ خورشیدی غول‌پیکرش می‌چرخد، که بین تلسکوپ و خورشید، زمین و ماه قرار گرفته و جیمز وب را از نور و گرمای آن‌ها محافظت می‌کند. این محافظ کمک می‌کند که قسمت سرد تلسکوپ در دمای (۳۷۰-) درجه فارنهایت یا (۲۲۳٫۳۳-) درجه سیلسیوس باقی بماند.

اطلاعات لحظه به لحظۀ تلسکوپ فضایی جیمز وب را می‌توانید در صفحۀ زیر مشاهده کنید:

Where is Webb?

منابع:

  1. James Webb Space Telescope Orbit
  2. Webb Orbit