برنامه‌ریزی تحصیلی و هدف‌گذاری آموزشی

با شروع سال تحصیلی جدید تکاپو برای برنامه‌ریزی تحصیلی و درس خواندن آغاز می‌شود. اگر در سال‌های گذشته نتیجه‌ای که می‌خواستید را از درس خواندن نگرفته‌اید یا احساس می‌کنید بیش از اندازه تحت فشار قرار گرفته‌اید، احتمالاً لازم است شیوه‌ی درس خواندن و برنامه‌ریزی تحصیلی خود را بازنگری کنید. یک نکته‌ی اساسی در مورد برنامه‌ریزی این است که این کار در واقع شخصی است. هیچ برنامه‌ی عمومی که برای همه مناسب باشد وجود ندارد. بنابراین شما نیاز دارید با توجه به شرایطی که دارید، سبک زندگی، علاقه‌مندی‌ها و البته هدف‌ها و ارزش‌های شخصی‌تان برنامه‌ی منحصر به خودتان را تدوین کنید.

چرا برای درس خواندن نیاز به برنامه دارم؟

یک نکته‌ی خیلی مهم پیش از برنامه‌ریزی این است که ما هدف از این کار را بدانیم. اصلاً  چرا می‌خواهید برای درس خواندن برنامه بریزید؟ چرا می‌خواهید درس بخوانید؟ چرا می‌خواهید ادامه تحصیل دهید؟ پاسخ این پرسش‌ها اهمیت بسیار زیادی در زندگی شما دارد. شما بدون آن که بدانید به کجا می‌خواهید برسید در جاده‌ی زندگی سردرگم خواهید بود. بنابراین پیش از آن که برای درس خواندن برنامه بریزید باید هدف‌تان از این کار را مشخص کنید. بدون هدف و انگیزه امکان این که به برنامه‌ای که ریخته‌اید پایبند بمانید بسیار ناچیز است. در گام اول برای خودتان مشخص کنید در زندگی به دنبال چه چیزی هستید؟ و چه چیزهایی برای شما مهم و ارزشمند است.

نقش هدف‌گذاری در برنامه‌ریزی

پس از آن که برای خودتان مشخص کردید چه هدفی را در زندگی دنبال می‌کنید، باید بدانید چگونه می‌توانید به این هدف برسید. در مورد همه‌ی آن‌چه که نیاز دارید تا به هدف خود برسید تحقیق کنید و مسیر رسیدن به هدف را ترسیم کنید. برای ترسیم این مسیر فکر کنید در یک بازه‌ی زمانی طولانی مثلا ده سال آینده دوست دارید چه شرایطی داشته باشید. سپس فکر کنید برای رسیدن به این شرایط در ۵ سال آینده باید کجا باشید. و همین طور این ۵ سال را به بازه‌های کوچک‌تر یک ساله بشکنید. فکر کنید اگر بخواهید در این مسیر حرکت کنید، یک سال دیگر باید چه شرایطی داشته باشید و چطور می‌توانید این شرایط را برای خودتان فراهم کنید.

لازم است دست به قلم شوید و جزء به جزء مسیر را برای خودتان ترسیم کنید و در مورد آن بنویسید.

چطور برای درس خواندن برنامه بریزم؟

گام اول: زمان‌بندی

زمانی که هدف خود را مشخص کردید. حال به سادگی می‌دانید چه وضعیت تحصیلی را در یک سال آینده از خود انتظار دارید. داشتن هدف مشخص به شما انگیزه می‌دهد که مسیرتان را مشخص کنید و در مسیر بمانید.

به گذشته نگاه کنید و ببینید عادت‌های درس خواندن‌تان چگونه است؟ تخمین می‌زنید که برای هر درس چه مقدار مطالعه و زمان نیاز دارید؟ در چه زمان‌هایی بهتر می‌توانید درس بخوانید؟ چه فعالیت‌های دیگری به جز درس خواندن انجام می‌دهید؟ و چه زمانی را صرف این فعالیت‌ها می‌کنید؟

فراموش نکنید که در برنامه‌ریزی شخصی لازم است ابعاد مختلف زندگی را در نظر بگیرید و به فعالیت‌های مختلف و تفریح و سلامتی زمان مشخصی را اختصاص دهید.

اول همه‌ی آن‌چه که فکر می‌کنید باید انجام دهید را بنویسید و سپس آن‌ها را اولویت‌بندی کنید. این اولویت‌بندی را نگه دارید، زمانی ممکن است نیاز داشته باشید نگاهی به آن بیندازید. بر اساس الویت‌هایتان شاید لازم باشید از کارهایی صرف نظر کنید یا زمان بیش‌تر یا کم‌تری به یک مورد اختصاص دهید.

یک برنامه‌ی کلی برای یک ماه و سپس یک هفته‌ی خود تدوین کنید و بر اساس آن یک جدول برنامه‌ی هفتگی و روزانه تهیه کنید.

در برنامه‌ی هفتگی مشخص کنید چه روزهایی را به چه کار مشخصی اختصاص می‌دهید و چند ساعت صرف این کار می‌کنید. سپس در یک جدول مشخص کنید در هر ساعتی از روزهای هفته باید چه کاری انجام دهید. جدولی مشابه جدول برنامه‌ریزی زیر تهیه کنید.

برنامه هفتگی

فایل ورد برنامه هفتگی

دقت کنید که در این برنامه همه‌ی فعالیت‌های‌تان را در نظر بگیرید. خواب، غذا خوردن، ورزش، تفریح، وقت گذراند با خانواده و دوستان، و ….

نکته:

حواس‌تان باشد ایده‌آل‌گرایانه و بیش از زمانی که دارید برنامه نریزید. در طول زمان برنامه‌ریزی شاید لازم باشد چندین بار زمان‌بندی خود را بازنگری کنید. و حتماً در طول هر هفته یک پنجم از زمان خود را خالی بگذارید. همیشه ممکن است کارهای پیش‌بینی نشده‌ای پیش بیاید که لازم است در همان زمان انجام شوند و برنامه‌های شما را به هم بریزد.

گام دوم: بازنگری و اجرا

برنامه را برای یک هفته اجرا کنید و آن را مورد بازنگری قرار دهید. ببینید برنامه‌تان در چه بخش‌هایی نیاز به اصلاح دارد و چه چیزهایی را از قلم انداخته‌اید. شاید لازم باشد زمان‌بندی‌ها را تغییر دهید یا مواردی را از برنامه‌تان حذف یا به آن اضافه کنید.

زمانی را در روز پایان هفته به بررسی هفته‌ی گذشته و برنامه‌ریزی برای هفته‌ی آینده اختصاص دهید. و زمانی که برای هفته خود برنامه می‌ریزید، لیست هدف‌های نهایی و چشم‌اندازی که برای بازه‌های زمانی بزرگ‌تر ترسیم کرده‌اید را کنارتان داشته باشید. چشم‌انداز شما از آینده و هدف‌هایی که برای بازه‌های زمانی مشخصی تعیین کرده‌اید چراغ راه شماست.

پایبندی به اجرای برنامه

خودتان را ملزم به اجرای برنامه کنید. هدف و ارزش‌هایی که برای زندگی‌تان در نظر گرفته‌اید را یادداشت کنید و همیشه در دسترس داشته باشید. نگاه کردن به آن‌ها می‌تواند به شما برای تعهد به برنامه‌ریزی‌تان انگیزه بدهد.

روش مطالعه‌ی خود را مورد بازنگری قرار دهید و روش‌ها و تکنیک‌های مختلف را بیازمایید تا بهترین روشی که برای شما مناسب است را بیابید.

روش‌های مطالعه‌ی خلاق و حل مسئله را بیاموزید. و به این وسیله از مطالعه و حل مسئله بیش‌تر لذت ببرید. لذت بردن از مطالعه به شما برای انجام این کار انگیزه می‌دهد.

به خودتان برای به انجام رساندن درست کارها و دستاوردهای جدید پاداش بدهید.

برای این کار نیاز به کمک دارید؟

هر سوالی داشته باشید می‌توانید زیر همین صفحه بپرسید و ما در اولین فرصت پاسخ می‌دهیم.

برای مشاوره‌ی تحصیلی آنلاین با استفاده از راه‌های ارتباطی که در ادامه آمده، با ما تماس بگیرید. ما برای همه‌ی افراد یک ساعت مشاوره‌ی آنلاین رایگان در نظر گرفتیم. و اگر بعد از آن فکر کردید به همراهی بیشتری نیاز دارید می‌توانید از جلسات مشاوره بیشتر بهره‌مند شوید.

راه‌های ارتباط با ما:

تلفن تماس: ۰۹۱۰۱۸۷۳۹۶۷

ایمیل: m.asgari.ph@gmail.com