قوانین طبیعت که موجب محدودیت بشر شده است

در اوایل قرن بیستم دو انقلاب بزرگ در فیزیک منجر شد که درک کلی بشر از قوانین طبیعت و کیهان دگرگون شود. پیش از پیدایش مکانیک کوانتومی و ارائه‌ی نظریه‌ی نسبیت انیشتین انسان‌ها تصور می‌کردند توانایی‌های نامحدودی دارند، اما با پیشرفت در علم فیزیک بشر پی برد که دسترسی او در کیهان می‌تواند از بسیاری جهات محدود شود. به طور مثال بنابر اصلی بنیادی در نظریه‌ی نسبیت ما هرگز نمی‌توانیم به سرعتی بیش از سرعت نور دست پیدا کنیم و یا در مکانیک کوانتومی اصل عدم قطعیتِ مکان-تکانه ما را در اندازه‌گیری با دقت خیلی بالا محدود می‌کند، و این محدودیت‌ها نه به لحاظ تکنولوژی، بلکه به لحاظ ویژگی‌ها و قوانین طبیعت پیش روی انسان قرار گرفته است.

در ویدئویی که توسط سایت ویدوآل منتشر شده است و در ادامه می‌توانید مشاهده کنید، محدودیتی که نسبیت عام و مباحثی از فیزیک نوین همانند انبساط کیهان و محدود بودن سرعت برای ما ایجاد کرده‌اند توضیح داده شده است.

 

 

اما درباره‌ی اصل عدم قطعیت چه می‌دانیم؟

? اصل عدم قطعیت هایزنبرگ به ما می‌گوید که طبیعت اجازه دانستن یک سری اطلاعات خاص در مورد یک ذره را به ما نمی‌دهد. مثلاً مکان و مومنتوم ذره (حاصل‌ضرب جرم در سرعت ذره) را هم‌زمان نمی‌توان اندازه‌گیری کرد، و یا همچنین انرژی و زمان اندازه‌گیری آن را.
برای فهمیدن این موضوع نیاز داریم کمی درباره خاصیت موجی و ذره‌ای در کوانتوم یاد بگیریم.

این مطالب به زبانی بسیار ساده توسط آقای چاد اورزل در ویدئوی زیر توضیح داده شده است.

 

نویسندگان: فاطمه علایی و مریم عسگری