کتاب مسائل نظریه میدان های کوانتومی نوشته رادوانوویچ

در این نوشته قصد دارم تا کتابی را برای شما معرفی کنم که به نظرم یکی از بهترین و لازم ترین کتب مکمل در زمینه آموختن نظریه میدان های کوانتومی است. کتاب مسائل نظریه میدان های کوانتومی نوشته رادوانوویچ (Voja Radovanovic – Problem Book Quantum field theory).

درس نظریه میدان های کوانتومی که یکی از دروس اختیاری مقطع کارشناسی ارشد و یکی از دروس اجباری مقطع دکتری در گرایش ذرات بنیادی است. اگرچه بسیاری از دانشجویان ماده چگال نظری و اتمی مولکولی نیز این درس را به عنوان درسی اختیاری می گذرانند. ریاضیات این درس برای دانشجویان تا حدودی پیچیده و جدید نیست و شامل جبرخطی و جبر مجرد می شود که البته تا حدودی نیز به دانشی از نظریه گروه ها و جبرهای لی نیاز دارد.  با این حال درک کامل نظریه میدان های کوانتومی و آموختن موثر آن به شدت مستلزم حل تمرین های بسیار است.  متاسفانه تعداد مسائل و تمرین های موجود در کتب مرجع نظریه میدان های کوانتومی همانند مندل – شاو و همچنین کتاب پسکین – شرودر، بسیار کم است و راهنمای حل مسائل جامعی نیز تا آنجا که من می دانم برای این کتب وجود ندارد. با توجه به اهمیت حل مسئله و تمرین برای آموختن این درس، در این نوشته تصمیم دارم تا کتابی را برای شما در این زمینه معرفی کنم. به عنوان یکی از بهترین کتاب های موجود در این زمینه می توان از کتاب “کتاب مسائل نظریه میدان های کوانتومی نوشته رادوانوویچ (Voja Radovanovic – Problem Book in Quantum field theory)” نام برد که مجموعه کامل و جامعی از تمرین های حل شده و مسائل نظریه میدان های کوانتومی را گردآوری کرده است.

 

کتاب مسائل نظریه میدان های کوانتومی

مسائل نظریه میدان های کوانتومی

این کتاب در سال ۲۰۰۵ به چاپ رسیده است و شامل ۱۱ فصل است که تمام مطالب و سرفصل های درس نظریه میدان های کوانتومی ۱ را پوشش می دهد. این کتاب بر اساس کتاب های مرجع مندل وشاو همچنین کتاب پسکین نوشته شده است و واقعاً یکی از بهترین کتب تمرین درس نظریه میدان است. کتاب حاضر شامل فصل های زیر است:

  1. تقارن های لورنتس و پوانکاره
  2. معادله کلین گردن
  3. ماتریس های گاما
  4. معادله دیراک
  5. نظریه میدان کلاسیک و تقارن ها
  6. توابع گرین
  7. کوانتش کانونیک میدان اسکالر
  8. کوانتش کانونیک میدان دیراک
  9. کوانتش کانونیک میدان الکترومغناطیس
  10. فرآیندهای پایین ترین مرتبه اختلال
  11. بازبهنجارش و رگولاریزیشن

 

مزایای کتاب

جامع بودن، منظم بودن و حل دقیق و تشریحی تمام تمرین ها، مهمترین ویژگی این کتاب است. در کنار پوشش تمامی سرفصل ها و مباحث مورد نیاز درس نظریه میدان های کوانتومی ۱، در ابتدای هر فصل این کتاب نیز خلاصه ای از روابط و تعاریف و مفاهیم آن مبحث آورده شده است. با این وجود این کتاب به هیچ وجه جایگزین مناسبی برای کتاب های مرجع درس نظریه میدان نیست اما به عنوان یک کتاب مکمل بسیار عالی است و من به شخصه استفاده از این کتاب را به شدت توصیه می کنم.

معایب

اگرچه این کتاب بسیار جامع و عالی است اما متاسفانه تنها مباحث درس نظریه میدان ۱ را پوشش می دهد و تنها برای این درس مناسب است و سر فصل های نظریه میدان ۲ همانند روش کوانتش انتگرال مسیر فاینمن را پوشش نمی دهد.

 

در ادامه می توانید این کتاب را دانلود کنید.

کتاب مسائل نظریه میدان های کوانتومی

 Voja Radovanovic – Problem Book in Quantum field theory