بازتعریف چهار واحد بنیادی در دستگاه SI

جمعه ۱۶ نوامبر ۲۰۱۸ در جلسه عمومی اوزان و اندازه گیری General Conference on Weights and Measures CGPM که در ورسای پاریس برگزار شد، نمایندگان ۶۰ کشور تصمیم گرفتند که چهار مورد از واحدهای SI را باز تعریف کنند. این چهار کمیت، کیلوگرم، آمپر، کلوین و مول است.

واحد بنیادی سابق کیلوگرم

استوانه ی پلاتینیومی واحد بنیادی کیلوگرم در پاریس

این تغییرات از ۲۰ می ۲۰۱۹ به کار گرفته خواهند شد. هفت واحد بنیادی SI عبارتند از متر، ثانیه، کیلوگرم، آمپر، کلوین، مول و کاندلا هستند. بعضی از این تعریف ها مانند متر از سال ۱۹۸۳ بر اساس ثابت بنیادی طبیعت سرعت نور تعریف شده است. متر را فاصله‌ای تعریف می‌کنند که نور در مدت یک بر روی ۲۹۹۷۹۲۴۵۸ ثانیه طی می‌کند. ولی ۴ واحدی که امروز تصمیم بر بازتعریف آن شده است پیش از این توسط یک شی یا یک پدیده آزمایشگاهی اندازه‌گیری می‌شد. این بدین معنا است که این کمیت‌ها دارای مقادیر جهان شمولی نبودند.

مهمترین تغییر مربوط به کیلوگرم است. تعریف کیلوگرم دارای قدمت بیش از ۱۴۳ است. استوانه‌ای پلاتینیومی که در پاریس نگه داشته می‌شود واحد اندازه‌گیری جرم بود. در حالی که از این به بعد این کمیت بر اساس ثابت پلانک h تعریف خواهد شد. این کمیت در سال‌های اخیر با دقت بسیار زیادی اندازه‌گیری شده است. از این پس توافق بر این است که این کمیت را ثابت و برابر با واحد کیلوگرم در متر مربع در عکس ثانیه انتخاب کنیم.

آمپر را بر اساس بار الکترون، کلوین را بر اساس ثابت بولتزمان و مول را بر اساس عدد آووگادرو محاسبه خواهیم کرد. این تغییرات اثر بسیار ناچیزی بر روی زندگی روزمره خواهند داشت ولی اندازه‌گیری‌ها را دقیق‌تر و بر پایه بسیار محکم فیزیکی قرار خواهند داد.

خبرنامه انجمن فیزیک با دقت بیشتری این تغییرات را در آینده گزارش خواهد کرد.

نویسنده خبر: دکتر شانت باغرام در وبگاه انجمن فیزیک ایران

اطلاعات بیشتر در:

ویدیو از BIPM

Physics World

Information for users about the proposed revision of the SI